W związku z częstymi pytaniami i wątpliwościami chciałem przybliżyć nowym graczom temat walki.
Otóż przy ataku na przeciwnika (wręcz i na dystans) jest wykonywany rzut kością 20-ścienną (d20-eng. lub k20-pl).
Następnie dodaje się do tego rzutu całkowity modyfikator na atak i jeśli uzyskany wynik będzie równy lub większy AC (armor class) przeciwnika to trafiamy. Następnie rozliczane są obrażenia, które zależą już od broni i dodatkowych modyfikatorów na obrażenia.
Przykład: Wojownik 1 poziom z siłą 16 i featem: 'Weapon Focus: Slashing Weapons' atakuje długim mieczem +1 wilka, który ma załóżmy 14 AC.
Najpierw zliczę premie:
+1 / Fighter 1 level
+3 / modyfikator z siły
+1 / feat 'Weapon Focus: Slashing Weapons'
+1 / broń z modyfikatorem +1
+6 / suma
Rzut: d20+6 // wystarczy uzyskać 8 lub więcej by trafić wilka
Po trafieniu wilka rozliczane są obrażenia:
d8 / podstawowa kość obrażeni długiego miecza
+3 / modyfikator z siły
+1 / broń z modyfikatorem +1
+4 / suma
Rzut: d8+4 // dokładnie tyle obrażeń zadamy naszemu wilkowi, ponieważ nie posiada on redukcji obrażeń (DR)
Teraz najlepsze Długi miecz ma w opisie magiczne cyferki 19-20/x2. Oznacza to, że jeśli na kości wypadnie liczba z przedziału 19-20, to mamy zagrożenie trafieniem krytycznym. Następnie automatycznie jest wykonywany drugi test ataku, jeśli będzie on udany to uzyskujemy upragnionego krytyka czyli Critical Hit !!
Uwaga: by potwierdzić krytyka należy przebić AC przeciwnika, a NIE znów rzucić liczbę grożącą krytykiem czyli 19 lub 20.
Co nam to daje?
Przy rozliczeniu obrażeń dostajemy dodatkowe kości i modyfikatory. Długi miecz ma mnożnik krytyka x2 więc dostaniemy dodatkowy rzut do obrażeń. Dzięki temu rzut będzie wyglądał następująco:
2d8+8 // 2 kości d8 oraz podwojony modyfikator obrażeń: 2x +4 = +8
Dodatkowo warto wiedzieć jeszcze kilka rzeczy.
Wyrzucenie 20 przy teście ataku daje nam automatyczne trafienie, nawet jeśli nie przebijemy AC przeciwnika.
Wyrzucenie 1 oznacza pecha i automatyczne pudło, więc nie dziwcie się o potężni wojownicy lub obdarzeni nadludzką siłą barbarzyńcy jeśli mając +35 do ataku czasem spudłujecie, walcząc z marnym krewnym smoka, koboldem.
Zasięg krytyka może zostać zwiększony na kilka sposobów.
Jeśli broń będzie posiadała właściwość zwaną 'Keen' to zasięg jej krytyka jest podwojony.
Również można wziąć feat, który podwaja zasieg trafienia krytycznego.
Teraz spokojnie. Premie te się nie kumulują, więc posiadając wspomniany feat i biorąc do ręki przykładowo długi miecz posiadający Keen, zasięg trafienia krytycznego dalej będzie wynosił 17-20 (testowane).
Poniżej tabela pokazująca zmiane zasięgu przez 'Keen' lub przez wspomniany feat.
standardowy | poprawiony-------20
-------|
-----19-20
-----19-20
-----|
-----17-20
-----18-20
-----|
-----15-20
Dodatkowo możemy zwiększyć zasięg dzięki enchamentom.
Wojownik może to zrobić wybierając na 18 poziomie 'Fighter Kensai: Signature Weapon III, który dodatkowo zwiększa zasięg o 1.
Natomiast barbarzyńca może wybrać na 11 poziomie 'Critical Rage I' i na 14 'Critical Rage II', które w sumie zwiększą zasięg o 2. Bonus ten jest aktywny tylko, gdy barbarzyńca walczy w szale.