Forum D&D Online - Najlepsze MMORPG Free to Play!


forum.DDOpl.com
Obecny czas: 19 Kwi 2024, 01:07


Napisz nowy wątek Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
Hasacz
Offline
 Temat postu: System walki w D&D(Niedokończony, uwagi mile widziane)
PostWysłany: 25 Gru 2009, 21:44  
Awatar użytkownika

Włóczykij

Włóczykij

Rejestracja: 12 Gru 2009, 21:14
Posty: 5
Favor: Neutralny
Miejscowość: Łódź
System walki w Dungeons and Dragons Online – Przedstawienie i porady.


Świat Eberonu pełen jest lochów i jaskiń wypełnionych potworami, kanałów z brudnymi szczurami i śmierdzącymi troglodytami, karczm, w których łatwo dostać w mordę oraz niebezpiecznych puszcz i lasów. Bardzo trudno jest w takim świecie przetrwać, większości sytuacji nie załatwimy drogą pokojową, lecz będziemy musieli uciekać się do przemocy fizycznej – użycia pięści, topora, łuku, kuszy, nun-chaku, bicza a także wielu innych narzędzi stworzonych do zadawania bólu oraz zabijania. Sporządzam ten poradnik aby młodym poszukiwaczom przygód o wiele łatwiej było dożyć sędziwego wieku i żeby mogli na starość usiąść w bujanym fotelu i opowiadać swym wnukom o epickich bitwach, w których mieli zaszczyt uczestniczyć. :D

Otóż, zacznijmy od początku. W oryginalnym D&D walka odbywa się w systemie turowym. Oznacza to, że czas w którym coś się dzieje, podzielony jest na odpowiednie jednostki. W każdej rundzie każdy walczący ma szansę coś zrobić. W papierowym wydaniu D&D runda to 6 sekund w świecie gry. W DDO – parę sekund krócej, walka jest o wiele bardziej dynamiczna.

W systemie turowym bardzo ważną rolę w walce odgrywały rodzaje akcji. W walce w czasie rzeczywistym w DDO także mają swoje odbicie, ale nie grają aż tak ważnej roli jak w swym odpowiedniku. Ogólnie rzecz biorąc, niektóre nasze działania zajmują mniej czasu, niektóre więcej. Np. zmiana broni jest akcją cząstkową, wykorzystanie swojej ilości ataków w rundzie to akcja standardowa, a wyciągnięcie kolejnych strzał z kołczanu to akcja darmowa, nie mająca wpływu na walkę.

Właściwie w każdej grze występują jakieś elementy losowe, bezpośrednio wpływające na rozgrywkę i sprawiające że staję się ona ciekawsza. Nie inaczej rzecz ma się w D&D. Tutaj tym elementem losowym są rzuty kośćmi. Decydują one o sukcesach i porażkach Twojej postaci, mają wpływ na każdą jej akcję. Używanych jest kilka rodzajów kości: 4-ro, 6-cio, 8-śmio, 10-cio, 12-sto i 20-sto ścienne. W grze nazywane są skrótowo, np. 1d20. Liczba z przodu wyrażenia, oznacza iloma kośćmi takiego rodzaju należy rzucić. Litera d pochodzi od angielskiego słowa dice, czyli po prostu kość. W wersji polskiej używana jest litera k. Natomiast liczba za literą d, oznacza którą kością należy rzucić. Najczęściej używana jest d20. To właśnie nią wykonuje się wszystkie testy, sprawdza się czy Twoja postać trafiła przeciwnika, rzuca się na testy umiejętności itp.

Jest kilka skrótów i terminów, które musisz znać, są niezbędne do tego, żebyś wiedział co się dzieję. Dokładnie objaśnię ich znaczenie, a także przedstawię ich zastosowanie w grze:
AC(Amor Class) – Po polsku, klasa pancerza. Liczba ta jest miarą tego jak trudno jest trafić przeciwnikom Twoją postać. Im większe AC, tym trudniej otrzymać cios. Każda postać posiada AC, nawet gdy nie nosi zbroi. AC definiuje bazowa premia(równa 10) + modyfikator ze zręczności postaci + premia za pancerz + premia za tarczę + premia za rozmiar + inne premie. Jeśli postać nie nosi pancerza/tarczy, to tych premii nie otrzymuje. Podobnie rzecz ma się z modyfikatorem ze zręczności. Jeśli modyfikator jest zerowy(dexterity wynosi 10-11) postać nie posiada premii. Natomiast, jeśli jest niższy niż 10, postać otrzymuję karę do AC, równą ujemnemu modyfikatorowi ze zręczności. Premię za rozmiar natomiast, bardzo łatwo i logicznie można wytłumaczyć. Niziołkowi jest łatwiej trafić ogra, niż ogrowi Niziołka, z racji właśnie rozmiaru postaci. Postacie małe i mniejsze otrzymują premię do pancerza. Postacie średnie(np. człowiek, elf) nie otrzymują ani kary, ani premii. Natomiast postaci duże i większe(troll, ogr, smok) otrzymują karę do KP.
Rozmiar postaci - Wzrost postaci, także ma wpływ na rozgrywkę. Co do grywalnych ras, tylko nizołek(halfling) posiada rozmiar mały, reszta ras to postaci średnie, nie otrzymują one żadnych premii ani kar ze względu na rozmiar.
HP(Hit points) – Punkty wytrzymałości postaci. Definiują jak wiele ciosów może otrzymać postać zanim straci przytomnośc(dzieje się to gdy postać będzie miała od 0 do -9 HP) lub umrze(-10 HP lub mniej). Postać jest nieprzytomna dopóki nie będzie miała chociaż 1 HP. Zasada ta dotyczy tylko postaci graczy. Jeśli HP potwora osiągnie wartość 0 lub mniej, umiera. Liczba HP jest uzależniona od klasy naszej postaci, a także od wartości naszej budowy(condition). Dodatkowo na początku gry nasza postać dostaje 20 punktów wytrzymałości, na stałe.
Base atack bonus – Bazowa premia do ataku naszej postaci. Premia ta rośnie wraz z poziomem naszej postaci, ale z pewnym zastrzeżeniem. Klasy bojowe, takie jak wojownicy, barbarzyńcy i łowcy dodają do premii +1 co poziom. Klasy mało wprawione w walce takie jak czarodzieje i zaklinacze ½ na poziom. Natomiast klasy takie jak bardowie i łotrzykowie czy kapłani nie są tak wprawione w walce jak bojownicy, ale bardziej niż klasy stricte czarujące. Ich premia na poziom zwiększa się o ¾. Modyfikator ten jest zaokrąglany w dół do pełnej wartości, więc dwupoziomowy łotrzyk będzie posiadał premie +1, i dopiero na trzecim poziomie wzrośnie ona do +2. Tak samo rzecz ma się z postaciami wieloklasowymi. Modyfikatory są dodawane i zaokrąglane w dół. Więc jeśli piątopoziomowy barbarzyńca na szóstym poziomie awansuje w klasie czarodzieja, jego bazowa premia do ataku będzie wynosiła 5,5 czyli 5.
Atack bonus – Definiuje się go inaczej dla ataku bronią wręcz i ataku bronią dystansową.
Twoja premia do ataku bronią do walki wręcz to: Bazowa premia do ataku + modyfikator z siły + modyfikator z rozmiaru.
Premia do ataku bronią dystansową to: Bazowa premia do ataku + modyfikator ze zręczności + modyfikator z rozmiaru.
Jak widzisz, siła pozwala Ci uderzać bronią mocniej i precyzyjniej, więc modyfikator tego atrybutu dotyczy testów ataku wręcz.
Natomiast modyfikator ze zręczności, dodawany jest do testów ataków bronią dystansową, z racji, że wartość zręczności mówi o mierze koordynacji ruchowo-wzrokowej a także równowagi Twojej postaci.
Modyfikator z rozmiaru, można tak samo wytłumaczyć jak dodawanie go do klasy pancerza. Dwa stworzenia o takich samych rozmiarach uderzają się normalnie, tj. obydwu jest tak samo trudno trafić jedno drugie. Im mniejsza jest atakujące stworzenie tym większe wydają Ci się inne stworzenia, a zatem tym łatwiej jest Ci je trafić.
Hit– Trafienie. Jeśli po rzucie kostką i dodaniu do jego wyniku wartości Twojej premii do ataku suma będzie równa lub większa AC celu, trafiłeś go. Jeśli nie, oznacza to że Twoja postać chybiła celu. W DDO obowiązują dwie zasady – krytycznego pudła i niesamowitego trafienia. Jeśli wyrzucisz 1, zawsze chybiasz. Nie ważne jak wielka jest Twoja premia do trafienia, wyrzucając 1 chybiasz cel. Jeśli natomiast wyrzucisz 20, Twój cel automatycznie zostaje trafiony.
Critical hit– Cios krytyczny. Każda z broni ma jakiś przedział ciosu krytycznego. Co on oznacza? Jest to przedział liczb, jakie musisz wyrzucić aby uzyskać trafienie krytyczne. Na przykład długi miecz ma przedział 19-20/x2. Oznacza to, że jeśli wyrzucisz 19 lub 20 uzyskujesz trafienie krytyczne, a obrażenia są mnożone dwa razy. Następnie musisz potwierdzić cios krytyczny, przebijając jeszcze raz AC przeciwnika dodając swoją premię do ataku. Dodatkowo, przedział zagrożenia krytykiem może zostać powiększony przez odpowiedni atut(feat) tj. Improved Critical lub poprzez odpowiednie własności broni tj. ostrość(Keen).
Saves – Rzuty obronne. W grze definiuje je bazowa premia obronna(zależna od klasy postaci) oraz modyfikator z odpowiedniego atrybutu. Dzielimy je na 3 rodzaje.
-Fortitude – Wytrwałość. Te rzuty obronne mierzą zdolność postaci przetrwania fizycznych obrażeń oraz wydolności organizmu. Rzuty te są wykorzystywane, gdy chcemy się oprzeć efektom trucizny, choroby, paraliżu lub oparcia się czarom dezintegracji lub zniszczenia. Podwyższone wartości tych rzutów posiadają barbarzyńcy, paladyni, wojownicy oraz tropiciele. Do wartości rzutu obronnego dodajemy modyfikator z budowy(condition).
-Reflex – Refleks. Jest to zdolność unikania, reagowania na nagłe niebezpieczeństwo. Używamy ich aby uniknąć pułapek oraz czarów obszarowych takich jak kula ognia czy oddech smoka. Do wartości rzutu obronnego dodajemy modyfikator ze zręczności(dexterity). Podwyższone rzuty na refleks posiadają łotrzykowie i bardowie.
-Will– Wola. Odzwierciedla odporność postaci na wpływ mentalny, dominację oraz efekty magiczne. Rzuty te wykorzystuje się przeciwko większości efektów czarów, zwłaszcza tych oddziałujących na umysł jak dominacja czy wstrzymanie. Do wartości rzutu obronnego dodajemy modyfikator z mądrości(wisdom). Podwyższone rzuty na wolę posiadają kapłani, czarodzieje i zaklinacze.
Mnich jest jedyną klasą która wszystkie rzuty obronne ma podwyższone, tj. startuje z wartością 2 bazowe dla każdego z rodzajów rzutów.
Odporność na czary – Niektórym rasom łatwiej oprzeć się efektom czarów, na przykład Drowom. Wartość odporności wynosi bazowa premia + poziom postaci. Przy każdym czarze który trafia w tą postać należy wykonać rzut, mówiący o tym czy dany efekt „przejdzie”. Test taki to wynik rzutu kością + poziom czarującego. Jeśli będzie równy lub większy odporności na czary, czar działa normalnie. Jeśli nie, efektów czaru brak.

Przykład:
Teraz chciałbym zacząć rzeź. Zacznijmy bitwę! Załóżmy, że pierwszopoziomowy łotrzyk spotyka w lochu goblina. Z racji, że Twoja postać jest ukryta goblin jej nie widzi i jest nieprzygotowany. Co to właściwie znaczy? Jeśli dana postać jest nieprzygotowana, oznacza to że nie wie o obecności nieprzyjaciela. W przypadku ataku nie zachowuje swojej premii ze zręczności do AC. Łotrzyk decyduje się na atak. Podchodzi do goblina od tyłu, ten nadal go nie zauważa. Bazowa premia do ataku postaci wynosi 0, z siły również 0. Jest to niziołek, więc otrzymuje +1 do trafienia, ale goblin także jest rozmiaru małego więc posiada premię +1 do AC, wartości więc pokrywają się. Gracz kontrolujący łotrzyka wyrzuca 1, automatycznie chybia. Goblin natychmiast orientuje się o ataku, odwraca się i atakuje. Bazowa premia jego ataku jest równa 0, -1 z siły, +1 z rozmiaru, całkowity modyfikator to 0. AC łotra to 18(10 bazowe, +4 za zbroję, +4 za zręcznośc). Goblin wyrzuca 20, jednak nie udaję mu się potwierdzić trafienia krytycznego, więc jest to normalny atak. Używa pałki(obrażenia 1-6), jednak posiada karę -1 do obrażeń z racji wartości siły. Wyrzuca 4, więc obrażenia wynoszą 3. Łotrzyk przerażony ucieka z niedoszłego miejsca zbrodni :twisted:

Artykuł powstał po to aby przybliżyć zasady D&D nowym graczom i zebrać najważniejsze informacje w jednym miejscu. Zamierzam dodać jeszcze informację o takich zasadach walki jak flankowanie, obszar działania, ogólne zasady czarowania i tym podobne specjalistyczne informacje.


Ostatnio edytowany przez Hasacz, 26 Gru 2009, 11:50, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Profil E-mail  
 
Kamyker
Offline
 Temat postu: Re: System walki w D&D(Niedokończony, uwagi mile widziane)
PostWysłany: 26 Gru 2009, 10:52  
Awatar użytkownika

Wolny Autor DDOpl

Wolny Autor DDOpl

Rejestracja: 14 Lis 2009, 22:56
Posty: 410
Favor: Dostrzeżony
Miejscowość: Wrocław

Serwer: Hardcore
Postacie: Kamyker Fighter 12lvl, Diebot d'Nuke Sorcerer 10 lvl, Urdak TWF 8lvl, Soramo d'Nuke (CCer) 2lvl
Opis: Farmer TP, Lider postów w 2010
Płeć: Facet
Hasacz napisał(a):

-Reflex – Refleks. Jest to zdolność unikania ataków

Przydałoby się to zmienić bo niektórzy mogą pomyśleć że działa też gdy ktoś atakuje wręcz.


:brodacz: Aktualnie nie gram :brodacz:
Zająłem się koszykówką, grafiką 3d i (lekko :p) szkołą.
I słuch po nim zaginął...
Góra
 Profil E-mail  
 
Sarr
Offline
 Temat postu: Re: System walki w D&D(Niedokończony, uwagi mile widziane)
PostWysłany: 29 Gru 2009, 19:16  
Awatar użytkownika

Administrator

Administrator

Rejestracja: 08 Sie 2009, 17:11
Posty: 467
Miejscowość: Warszawa

Serwer: Hardcore
Postacie: Sarrivin (wiz)
I inne
Opis: Założyciel Gildii DDO Polska
Płeć: Facet
Witaj Hasacz!

Super że napisałeś ten artykuł, bardzo cenimy aktywność użytkowników. Z kolei dla Was to okazja by się dość szeroko pokazać - mi kiedyś czegoś takiego brakowało, a teraz o ironio bywa, że brak mi czasu by pisać :/. Cóż, tak to już jest z wiekiem.

Arta dopiero przeczytam, ale czy nie sądzisz, że jest dość obszerny?
Owszem, bardzo się postarałeś, problem tylko w tym, że w internecie ludzie zwyczajnie nie czytają. Oni skanują w poszukiwaniu potrzebnych im informacji.
Warto by również było, byś dodał screeny - to zawsze uprzyjemnia czytanie. Generalnie nie możemy wstawić tekstu bez ilustracji, takie czasy ;). Wcześniej to ja robiłem grafiki, no ale w zw. z opieką nad stroną i życiem prywatnym / zawodowym, wolałbym by artykuły były w miarę kompletne.

Oczywiście powyższe odnosi się do przypadku, gdy chciałbyś by Twój tekst stał się tekstem oficjalnym naszej stronie. Jeśli nie, a chcesz by to był po prostu artykuł użytkownika, może tak zostać jak jest :). I ja w to wnikać nie będę.

Niebawem przygotuję specjalną kategorię dla artykułów użytkowników - tam teksty / prace oceniać będą już tylko inni użytkownicy i gracze. Żadnej moderacji / upiększania z mojej strony - choć Wasze arty pojawiać się będę dużo szybciej (mniej pracy dla mnie).


Lider i założyciel Portalu, forum, polskiej społeczności DDO oraz Gildii DDO Polska.
Zapraszamy do dołączania!


Rok 2020: Rekrutacja otwarta.

Nasz Discord: https://discord.gg/VNTFeHQ
DDO Polska na Facebooku: https://www.facebook.com/dungeons.dragons.online.polska
Grupa dyskusyjna: https://www.facebook.com/groups/dungeon ... ine.polska
Góra
 Profil E-mail  
 
Inhis
Offline
 Temat postu: Re: System walki w D&D(Niedokończony, uwagi mile widziane)
PostWysłany: 30 Gru 2009, 13:31  
Awatar użytkownika

Wolny Autor DDOpl

Wolny Autor DDOpl

Rejestracja: 23 Sie 2009, 01:12
Posty: 262
Favor: Dostrzeżony

Serwer: Hardcore
Postacie: Inhiss 8wiz/2rogue (reincarnated form sorc)
Inhissss 12lvl clerick
Opis: Oficer Gildii DDO Polska
Płeć: Facet
Można też to podzielić na kilka tematów. W jednym zrobić aktywny spis treści(z linkami), a w pozostałych Twój tekst podzielony wg tego spisu :)
Góra
 Profil E-mail  
 
Hasacz
Offline
 Temat postu: Re: System walki w D&D(Niedokończony, uwagi mile widziane)
PostWysłany: 30 Gru 2009, 16:22  
Awatar użytkownika

Włóczykij

Włóczykij

Rejestracja: 12 Gru 2009, 21:14
Posty: 5
Favor: Neutralny
Miejscowość: Łódź
Sarr, dzięki za pochwałę. Artykuł napisałem właśnie po to żeby pomóc serwisowi i chcę aby stał się tekstem oficjalnym. D&D to bardzo trudny system, a chcemy przyciągnąć do gry(i na stronę) dużą ilość graczy więc wyjaśnienie mechaniki rozgrywki w zwięzły i przystępny sposób na pewno pomoże nowym w odnalezieniu się w świecie gry.
Grafiki na pewno przygotuję, umieszczę je w końcowej wersji artykułu.
Zaś co do pomysłu Inhisa - bardzo mi się on podoba. Artykuł zamierzam skończyć kompletnie po Nowym Roku(słowo harcerza!) i wtedy możemy pociąć go na części tworząc nowe oraz uzupełnić nieco już istniejące artykuły.
Jeśli jest to możliwe, prosiłbym o nadanie mi rangi "Wolny autor". To dopiero początek mojej współpracy z serwisem, ale jestem pewien, że mogę tutaj pomóc. Chęci i czas u mnie się znajdą ;)
Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy wątek Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 

Strudzony wędrowcze!
Widzimy, iż korzystasz z rozwiązania typu AdBlock - my również! Jednakże to miejsce zostało stworzone przez pasjonatów jak Ty, dla Ciebie i jest Ci dostępne zupełnie za free.
Abyśmy mogli ten stan rzeczy utrzymać, prosimy Cię skromnie byś dodał nasze adresy do wyjątków, celem umożliwienia wzajemnego wsparcia.
Reklamy pozostaną estetyczne i nieinwazyjne. Dziękujemy!


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych wątków na tym forum
Nie możesz odpowiadać w wątkach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Skocz do:  
cron

Zmodyfikowano na bazie "WoWMaevahEmpire" autorstwa MAËVAH: (v3.0.7.0) - wowcr.net
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 - 2020 phpBB Group.
Extended by Karma MOD © 2007—2010 m157y
Buttony (nie Google):
TOP50 Gry

Zapraszamy do Polskiej Społeczności Dungeons & Dragons Online!

|