Witam serdecznie.
Temat ten poświęcony będzie ogólnemu przeglądowi Ras dostępnych w DDO.
1. Czym jest rasa?Rasa to typ postaci jaką gracz będzie kierował. Obecnie dostępnych jest 8 ras bazowanych na kampanii Eberron opartej na systemie Dungeons and Dragons 3.5. Gracze (free to play) muszą nabyć Half-Elf'a, Half-Orc'a i Warforged jeśli chcą zagrać wymienionymi rasami. W przypadku Drow, gracze mogą wykupić rasę, lub odblokować ją za zdobycie 400 punktów favor pojedyńczą postacią. Podczas tworzenia postaci w DDO trzeba pamiętać o rozsądnym zaplanowaniu postaci w relacji - Rasa/Klasa - co może przełożyć się na późniejszą efektywność postaci. Mimo wszystko, każda rasa może być dowolną klasą. Możliwa jest też wieloklasowość postaci.
2. Podsumowanie ras - przedziały statystyk początkowych oraz bonusy rasowe.3. Rasy w pigułce:3.1. Drow ElfDrowy Eberrony różnią się od tych bardziej znanych z Faerunu (Forgotten Realms). Są bardziej podobne do normalnych Elfów z Eberronu ale mają inne statystyki startowe. Nie mogą być tworzone jako 32 punktowe postaci z powodu otrzymywania bonusowych statów przy kreacji postaci.
Statystyki:+2 Dexterity, +2 Intelligence, +2 Charisma, -2 Constitution.
Plusy:+2 do rzutów przeciwko zaklęciom Enchantment, wrodzona odporność na czary, +2 do Listen, Search, Spot; Dodatkowo posiadają umiejętność posługiwania się rapierami, krótkimi mieczami oraz shurkinen'ami.
Minusy:Mniejsza Constitution.
Sugerowane klasy:Sorcerer, Wizard, Artificer, Rogue, Bard, Ranger lub Paladin.
3.2. DwarfStatystyki:+2 Constitution, -2 Charisma.
Plusy:Rasowe ulepszenia Toughness i Spell Points, bonusy do rzutór przeciw czarom i truciznom; bonusy przy walce z gigantami czy stworzeniami goblinowatymi; bonusy do szukania i balansu.
Minusy:Mniejsza charyzma a co za tym idzie, mniejszy potencjał dla klas profitujących z charyzmy jak Sorcerer.
Sugerowane klasy:Fighter, Barbarian, Cleric, Monk
3.3. ElfStatystyki:+2 Dexterity, -2 Constitution.
Plusy:Odporność na uśpienie, +2 do rzutów przeciw zaklęciom ze szkoły Enchantment, +2 do Listen, Search i Spot. Wrodzona umiejętność posługiwanie się długimi mieczami, rapierami, długimi i krótkimi łukami. Elfy klasy Wizard mogą uzyskać dodatkowe spell points poprzez ulepszenie Arcanum a Cleric może uzyskać umiejętność wskrzeszania poległych członków drużyny na poziomie 6. Elfy posiadają klasę prestiżową (Arcane Archer) niezależną od klasy Ranger.
Minusy:Mniejsza Constitution przekładająca się na niskie Hit points.
Sugerowane klasy:Ranger, Cleric, Rogue, Wizard.
3.4.HalflingStatystyki:+2 Dexterity, -2 Strength.
Plusy:+1 rozmiar do Armor Class, +1 bonusu do rzutów ataku brońmi miotanymi, +2 do Jump, Listen, Move Silently oraz +4 do Hide. Halflingi dostają też +1 do wszystkich rzutów obronnych i +2 do rzutów obronnych przeciw Fear. Dodatkowo dostają ograniczoną możliwość leczenia przy użyciu Mark of the Healing.
Minusy:Halflingi mają tylko 75% możliwości udźwigu co przekłada się do mniejszego ekwipunku a ich rasowe zmniejszenie siły (STR) ogranicza zadawane obrażenia.
Sugerowane klasy:Rogue, Monk
3.5. Half-ElfStatystyki:Bez zmian.
Plusy:Dostęp do Dilettante oraz dostęp do ulepszeń Ludzi i Elfów.
Minusy:Brak
Sugerowane klasy:Podobnie jak w przypadku ludzi - każda
Podobnie jak Elfy mają dostęp do klasy prestiżowej Arcane Archer.
3.6. Half-OrcStatystyki:+2 Strength, -2 Intelligence, -2 Charisma.
Plusy:Większa siła to więcej obrażeń. Dostępne ulepszenia zalecają używanie broni dwuręcznych.
Minusy:Kara do Inteligencji i Charyzmy ograniczają możliwości w kombinacjach z niektórymi klasami jak Sorcerer czy Wizard.
Sugerowane klasy:Głównie walczące w zwarciu i polegające na zadawaniu obrażeń. Barbarian, Fighter
3.7. HumanStatystyki:Bez zmian.
Plusy:Dodatkowy Feat na 1 poziomie. Dodatkowo, Ludzie dostają 4 dodatkowe Skill Pointy przy tworzeniu postaci i jeden dodatkowy przy otrzymywaniu poziomu.
Minusy:Brak.
Sugerowane Klasy:Fighter, Paladin (Ze względu na możliwość wykorzystania potencjału Chimera's Fang.
3.8. WarforgedStatystyki:+2 Constitution, -2 Wisdom, -2 Charisma.
Plusy:Odporność na trucizny, zaklęcia uśpienia, paraliż, petryfikację, wyczerpanie. Nie oddychają pod wodą; otrzymują efekt Feat Diehard domyślnie.
Minusy:Zaklęcia leczenia są o 50% słabsze gdy rzucane są na Warforged. Potwory oparte na rdzy zadają dodatkowe obrażenia oraz mają szansę na ogłuszenie przy każdym ciosie.
Sugerowane klasy:Z bonusem do Constitution stają się dobrymi w klasach takich jak Warforged czy Barbarian, ale radzą sobie nieźle także jako Sorcerer, Artificer czy Wizard.
Więcej informacji o poszczególnych rasach będą dostępne w osobnych, dedykowanych tematach.
Pozdrawiam serdecznie,
Kavalorn.