Kostki(Die)Kostki są ważną częścią rozgrywki w papierowej wersji Dungeons & Dragons. Używane są do generacji losowych liczb, które określają wynik wielu elementów gry, takich jak, to czy uda Ci się przebić łuskowatą skórę smoka lub uniknąć jego ognistego oddechu. W DDO tę rolę odgrywają generowane przez komputer liczby losowe, choć z wykorzystaniem takiego samego rodzaju "kostek(die)". Litera k(d) wskazuje na używany rodzaj kostek. Na przykład "k6(d6)" oznacza kostkę sześcienną, charakterystyczną dla wielu gier planszowych.
Jeśli przed "k" stoi cyfra, wyraża ona liczbę kostek, którymi "rzucamy". Na przykład: "3k6(3d6)" oznacza, że zostaną rzucone trzy sześcienne kostki, a wyrzucone liczby zostaną dodane do siebie, tworząc wynik od 3 do 18. Najczęstszym chyba określeniem w D&D jest k20(d20), oznaczająca kostkę dwudziestościenną, dającą wynik od 1 do 20.
Kostek k20 jest wykorzystywana podczas atakowania nieprzyjaciół (rzut na atak), używania takich umiejętności, jak otwieranie zamków, czy odpieranie zaklęć magicznych.
Od Anioła:
W tłumaczeniu dla niekumatych Die to liczba mnoga od Dice ...
Tak prawde mówiąc najczęściej stosowana jest tylko sama litera oznaczająca kość. W wydaniach anglojęzycznych jest Dx (x liczba ścian kości) a w naszym rodzimym języku Kx.
Warto dodać ze oprócz oznaczeń typu 2d6 (2k6) czyli rzut 2 kośćmi sześciennymi (standartowe kostki) w grach RPG pojawiają się rzuty z modyfikatorem czyli np 2k6+3, tlumaczone jako wynik rzutu 2 kostkami sześciennymi plus dwa.
Najczęściej stosowane w grach rpg kosci to d4, d6, d8, d10, d12, d20, i d100. Ta ostatnia to 2 kostki dziesięciościenne, gdzie jedna liczona jest jako dziesiatki druga jako jednosci, a wynik dwoch zer traktujemy jako 100. Teraz w zestawach jedna z d10 ma juz fabrycznie wybite "dziesiatki" na sciankach.
A tak wygladaja teraz niektore zestawy:
Jakies 20 lat temu marzenie graczy teraz powszechnosc