Lubię grać solo, więc chciałbym zapytać bardziej doświadczonych graczy, czy mogli by mi coś doradzić w kwestii buildów które sobie zaplanowałem.
Ogólnie mam dość dobre pojęcie o systemie Dungeons and Dragons (grywałem w wersję papierową), grałem też w Neverwinter Nights (20 Druid / 20 Mnich wymiata - zmieniasz się w smoka karatekę xD ), więc jedyne czego mi brakuje, żeby w miarę dobrze wszystko samemu zaplanować, to znajomość endgame'u w DDO. Na razie doszedłem dwiema postaciami do okolic szóstego poziomu i jeszcze kilkoma postaciami do trzeciego/czwartego poziomu, tak żeby się zorientować jak się gra różnymi klasami (i żeby zgarnąć darmowe TP za 100 favoru na każdym serwerze). Szkoda natomiast było by mi dojść np. do 15 poziomu, żeby się zorientować, że postać jest do wyrzucenia, bo nie nadaje się na rajdy albo nie ma szans na misjach epickich (zwłaszcza, że zamierzam przynajmniej część z nich przechodzić solo, nawet jeśli to oznacza wykonywanie ich 5 czy więcej leveli później niż normalnie).
Mam w związku z tym następujące pytania:
1. Czy przed zabraniem się za przechodzenie solo wszystkiego co się da, powinienem najpierw zdobyć 32 point build, a może nawet pokusić się o dojście 'normalnie' do 20 levelu, aby solować dopiero na postaci po reinkarnacji? W wielu miejscach czytałem, że bardzo ciężko jest solować zwłaszcza wysoko poziomowe zadania jeśli nie ma się tych kilku dodatkowych punktów, ale jakoś ciężko mi w to uwierzyć.
2. Odnoszę wrażenie, że postać do gry solo może potrzebować wielu skillów, aby nadrabiać za to co normalnie robili by różni członkowie drużyny. W związku z tym myślę o dawaniu dość wysokiej inteligencji nawet postaciom dla których normalnie jest to mało ważny atrybut. Czy był by to poważny błąd, żeby poświęcić 2 punkty siły żeby mieć dwa więcej skille wymaksowane (albo jeden skill w rodzaju UMD)? Na chwilę obecną wydaje mi się, że następujące skille są dość ważne w grze solo:
- Balance (raczej nie można sobie pozwolić na bycie wyłączonym z walki na dłuższy czas, jeśli jesteś jedynym walczącym)
- Tumble (żeby łatwiej unikać bycia otoczonym przez przeciwników, robić uskoki przed czarami itp)
- Concentration (na klasach czarujących i mnichach)
- Open Lock (żeby się dostać w każde miejsce i mieć każdy kufer)
- Use Magical Device (czytałem, że jest bardzo przydatne - jak do tej pory nie odniosłem takiego wrażenia, ale może to dopiero na wyższych poziomach doznam oświecenia?)
Poza tym Spot może się przydać, aby zobaczyć pułapki i ukrytych przeciwników (o Disable Device i Search już nie będę wspominać - zakładam, że moja postać po prostu podbije sobie resistance zaklęciami i przedmiotami i przebiegnie przez pułapki licząc na udany rzut na refleks i evade o ile go posiada.
Do wykrywania ukrytych przejść znajdzie się jakieś clicky albo coś od true seeing - dlatego z searcha można zrezygnować. Do Jumpa są zaklęcia, więc też się obędzie bez, chociaż w walce i w misjach zręcznościowych pewnie przydatny.
3. Czytałem, że do solo najlepiej się sprawdzają klerycy (war priest) oraz czarodzieje warforged. Mnisi podobno też nie najgorzej sobie radzą. Czy sądzicie, że zdecydowanie powinienem pójść którąś z tych ścieżek (mnicha mam już kupionego, warforged mógłbym zakupić jeśli zajdzie potrzeba, chociaż osobiście wolę divine casterów). Osobiście myślałem bardziej o multiclassingu, bo dobrze rozumiem jego zalety i wady, a przynajmniej tak mi się wydaje. Planowałem coś w rodzaju:
15 ranger / 4 paladin / 1 rogue
albo
12 ranger / 7 monk / 1 artificer
Jeden level rogue / artificera, aby odblokować open lock i use magical device, każdy ma też swoje zalety (rogue dodaje dużo skillpointów na pierwszym poziomie, oraz sneak attack zakładając, że zakradnę się do przeciwnika rangerem, albo pomoże najemnik/summon, artificer da natomiast dużo many i regenerację many jeśli spadnie poniżej 12 punktów)
Ranger po to, aby mieć featy do walki dwiema brońmi na postaci bazującej na sile. Ma też dużo skillpointów i dostęp do czarów przydatnych w grze solo. Ogólnie na niskich poziomach dobrze się soluje rangerem i zastanawiam się czy przeniesie się to na wyższe poziomy. Ostatnie kilka leveli rangera daje natomiast niewiele korzyści, więc rangerem opłaca się z reguły multiclassować.
Paladin / Monk, głównie ze względu na to, że klasy te dają duży zysk niewielką inwestycją - wysokie rzuty obronne, odporności na różne negatywne efekty. Monk + Ranger pozwala na walkę pięściami z featami walki dwoma rodzajami broni nawet, jeśli ma się małą zręczność, co też ma swoje zalety... ale oczywiście traci się na kości obrażeń.
4. Enhancementy są dla mnie czymś nowym (nie było tego w żadnej innej grze opartej na D&D), ale z tego co rozumiem można je dość tanio wymieniać, więc zakładam że tu warto poeksperymentować. Na razie mam pewną wizję jak je poprzydzielać, ale powiedzmy że to już sobie z tym poradzę. Chciałem natomiast zapytać, czy do gry solo warto brać feat Power Attack? Wiele źródeł podaje, że jest on nieodzowny dla postaci walczących w zwarciu, ale zdaje mi się, że grając solo ma się dostęp do mniejszej ilości buffów i debuffów, przez co trudniej trafić przeciwników - a w związku z tym mógłby się okazać nieprzydatny.
5. Konkretne buildy, jeśli ktoś jest zainteresowany: (obawiam się, że faktycznie stawiam przed sobą dość ciężkie zadanie, ale pytam się czy takim buildem będzie się w ogóle dało grać w endgame, czy powinienem sobie darować, albo to lepiej przemyśleć?
15 Ranger / 4 Paladin / 1 Rogue
Character Plan by DDO Character Planner Version 03.12.02DDO Character Planner Home PageXinef XijLevel 20 Lawful Good Dwarf Male
(4 Paladin \ 1 Rogue \ 15 Ranger)
Hit Points: 348
Spell Points: 205
BAB: 19\19\24\29\29
Fortitude: 19
Reflex: 17
Will: 7
Starting Feat/Enhancement
Abilities Base Stats Modified Stats
(28 Point) (Level 1) (Level 20)Strength 16 21
Dexterity 13 16
Constitution 16 18
Intelligence 14 14
Wisdom 8 8
Charisma 7 8 Starting Feat/Enhancement
Base Skills Modified Skills
Skills (Level 1) (Level 20)Balance 5 14
Bluff -2 -1
Concentration 3 4
Diplomacy -2 -1
Disable Device n/a n/a
Haggle 2 3
Heal -1 -1
Hide 5 26
Intimidate -2 -1
Jump 7 9
Listen 3 22
Move Silently 5 26
Open Lock 5 15
Perform n/a n/a
Repair 2 2
Search 6 8
Spot 3 22
Swim 3 5
Tumble 5 26
Use Magic Device n/a n/a
Level 1 (Rogue)Feat: (Selected) ToughnessLevel 2 (Paladin)Level 3 (Paladin)Feat: (Selected) DodgeLevel 4 (Paladin)Level 5 (Paladin)Level 6 (Ranger)Feat: (Favored Enemy) Favored Enemy: UndeadFeat: (Selected) MobilityLevel 7 (Ranger)Level 8 (Ranger)Level 9 (Ranger)Feat: (Selected) Spring AttackLevel 10 (Ranger)Feat: (Favored Enemy) Favored Enemy: ElementalLevel 11 (Ranger)Level 12 (Ranger)Feat: (Selected) Oversized Two Weapon FightingLevel 13 (Ranger)Level 14 (Ranger)Level 15 (Ranger)Feat: (Favored Enemy) Favored Enemy: Evil OutsiderLevel 16 (Ranger)Level 17 (Ranger)Level 18 (Ranger)Feat: (Selected) Improved Critical: Slashing WeaponsLevel 19 (Ranger)Level 20 (Ranger)Feat: (Favored Enemy) Favored Enemy: Construct 12 Ranger / 7 Monk / 1 Artificer
Character Plan by DDO Character Planner Version 03.12.02DDO Character Planner Home PageXinef Level 20 Lawful Good Dwarf Male
(7 Monk \ 12 Ranger \ 1 Artificer)
Hit Points: 320
Spell Points: 353
BAB: 17\17\22\27\27
Fortitude: 17
Reflex: 16
Will: 14
Starting Feat/Enhancement
Abilities Base Stats Modified Stats
(28 Point) (Level 1) (Level 20)Strength 14 19
Dexterity 12 16
Constitution 16 18
Intelligence 14 14
Wisdom 14 16
Charisma 6 6Tomes Used+1 Tome of Dexterity used at level 2
Starting Feat/Enhancement
Base Skills Modified Skills
Skills (Level 1) (Level 20)Balance 3 12
Bluff -2 -2
Concentration 7 27
Diplomacy -2 -2
Disable Device n/a n/a
Haggle -2 0
Heal 2 3
Hide 1 3
Intimidate -2 -2
Jump 2 4
Listen 2 3
Move Silently 1 3
Open Lock 5 28
Perform n/a n/a
Repair 2 2
Search 2 4
Spot 6 26
Swim 2 4
Tumble 3 22
Use Magic Device 2 20
Level 1 (Artificer)Feat: (Selected) ToughnessLevel 2 (Monk)Feat: (Monk Bonus) Stunning FistLevel 3 (Ranger)Feat: (Selected) DodgeFeat: (Favored Enemy) Favored Enemy: UndeadLevel 4 (Monk)Feat: (Monk Bonus) MobilityLevel 5 (Ranger)Level 6 (Monk)Feat: (Monk Path) Path of Harmonious Balance: Fists of LightFeat: (Selected) Spring AttackLevel 7 (Ranger)Level 8 (Monk)Level 9 (Ranger)Feat: (Selected) Power AttackLevel 10 (Monk)Level 11 (Ranger)Feat: (Favored Enemy) Favored Enemy: Evil OutsiderLevel 12 (Monk)Feat: (Selected) Improved Critical: Bludgeoning WeaponsFeat: (Monk Bonus) Improved SunderLevel 13 (Ranger)Level 14 (Monk)Level 15 (Ranger)Feat: (Selected) Combat ExpertiseLevel 16 (Ranger)Level 17 (Ranger)Level 18 (Ranger)Feat: (Favored Enemy) Favored Enemy: ElementalFeat: (Selected) Whirlwind AttackLevel 19 (Ranger)Level 20 (Ranger)