Poradnik w oryginale napisała Zanthyna dla graczy Anarchy Online. Został on przetłumaczony i dostosowany dla graczy DDO. Niektóre elementy zostały wycięte, a niektóre dodane, ze względu na charakterystykę rozgrywki. Mam nadzieję, że się spodoba.
Szukanie kleryka Kiedy formujesz drużynę i zdecydujesz, że potrzebujesz healera, pamiętaj że większość z nich desperacko szuka drużyny, ponieważ ich nikły (jeśli jakikolwiek) współczynnik obrażeń nie czynni ich porządanymi w składzie. Dlatego też nie ma potrzeby, by być miłym czy też odzywać się w ogóle, jak robisz kiedy potrzebujesz tanka czy DD. Preferowanym stylem rekrutowania kleryka jest stanie w środku tłumu, namierzenie go, bieganie w kółko i spamowanie zaproszeniem do teamu. Upewnij się, że kapłan nie wie gdzie się znajdujesz, w żadnym wypadku nie odpowiadaj na PM, albo chociaż odpowiadaj na nie z dużym opóźnieniem. Jeśli nie przyłączy się natychmiast do teamu lub odrzuci zaproszenie, przebiegnij się obok niego raz jeszcze i zaproś do teamu co najmniej 19 razy pod rząd.
Buffowanie kleryka Teraz, kiedy drużyna jest już w komplecie, pierwszą rzeczą jest buff. Pamiętaj, żeby nie dawać klerykowi żadnych, absolutnie żadnych buffów swojej profesji, takich jak podbicie HP czy tarcze, ponieważ healer ich nie potrzebuje. Pamiętaj, żeby koniecznie zażądać team-buffów od healera gdy tylko go zobaczysz, kiedy nikogo z teamu nie ma jeszcze w pobliżu. Będzie musiał buffnąć jeszcze raz, kiedy team się zbierze, dostaniesz buff 2 razy! (: Koniecznie poproś - szczególnie w queście z pułapkami ogniowymi i pełnym mephitów ognia i żywiołaków ognia, o odporności na lód, błyskawice, kwas i dźwięk, a na wejściu zażądaj water breathing, niezależnie od tego czy w queście jest jakaś kałuża. W końcu kapłani mają zawsze nadmiar many.
Rajdy i questy z klerykiem Teamowanie jest jak solowanie, więc jeśli jest was szóstka, możecie iść sześć razy szybciej! Koniecznie biegaj od pokoju do pokoju, żeby nie stracić nic z cennego czasu kleryka. Pamiętaj też, że fakt posiadania kapłana w teamie oznacza, że zawsze zostaniesz wyleczony, więc nie ma potrzeby przystawać pomiędzy starciami, żeby się podleczyć. Większość kleryków ma nieskończoną manę i leczenie bez cooling-time, więc zawsze są gotowi. Znajdź największą salę w queście i zaatakuj moba w środku. Pamiętaj, żeby zostać w największym pokoju, ponieważ walka w mniejszych salach sprawi, że mniej mobów będzie cię atakować, a to oznacza wolniejsze robienie questa, co bardzo wkurza kleryka. Żeby zaoszczędzić jeszcze więcej czasu, pamiętaj aby lootować od razu po zakończeniu walki. Kapłan spamujący mass-heal po szaleńczej obronie, na pewno pokryje obrażenia spowodowane przez każdą pułapkę w pokoju. I jeśli przypadkiem złapie aggro kolejnego moba, niech je utrzyma jak najdłużej. W końcu łatwiej mu leczyć siebie niż kogokolwiek innego.
Panel teamu jest bardzo przydatny w trakcie rajdu. Kiedy twoja drużyna zajęta jest buffowaniem, patrząc na panel uważnie biegnij tak daleko, aż stracisz łączność z kapłanem i zacznij atakować mobki. Walcz i wołaj o leczenie. Zapamiętaj, że kapłani lubią, kiedy odłączasz się od drużyny i walczysz w odległych końcach questu, oznacza to, że przejawiasz inicjatywę i rajd zakończy się szybciej. Jeśli wpadniesz w kłopoty, kapłan będzie wniebowzięty mogąc przybiec ci na ratunek. A jeśli tego nie zrobi (co zdarza się niezwykle rzadko), musisz przywlec swoje mobki do reszty drużyny, która z radością je dla ciebie ubije.
Kiedy walka jest skończona, w żadnym wypadku nie używaj potek, zwłaszcza jeśli jesteś jedyną zranioną osobą, a kleryk ma pełno many. Oni uwielbiają pomagać i wiedzą jak drogie są potki, więc prędzej użyją swoich potek many, by zaoszczędzić ci czasu. Pamiętaj, że większość niskopoziomowych healerów nie używa broni, więc mają pełno kasy.
Walka Wielu kleryków naiwnie uważa, że robienie za heal-peta daje im jakiekolwiek prawo do podejmowania decyzji strategicznych i rozstrzygania, które mobki są zbyt trudne, lub zarządzania odwrotu. Kapłan, który każe członkom drużyny uciekać, jest pospolitym tchórzem, bez oglądu na faktyczny stan walki - zagapiony w panel drużyny i cyferki ze stanem HP i many jej członków. Kleryk nie ma żadnego treningu taktycznego ani doświadczenia w walce, który ty posiadasz, po setkach godzin losowego namierzania mobków i wduszania klawiszy ataku gapiąc się na „M jak Miłość”, więc najlepiej zupełnie go ignorować albo robić dokładnie odwrotnie. Czasami, na wyższych poziomach, kapłani tak się rozleniwiają, że rzucają na ciebie True Resurrection. Robią tak, żeby nie musieć cię leczyć przez jakiś czas, więc najlepiej powtarzać to, co doprowadziło do konieczności rzucenia takiego zaklęcia. Jeśli wpadniesz w kłopoty, biegnij do następnej sali i krzycz „LeEeEcZ!!!!!!!!!!1111111oneleven11!!!” aż kleryk złapie aggro przez spamowanie mass-heala, a kiedy odzyskasz połowę zdrowia, zacznij lootować.
Śmierć Spójrzmy prawdzie w oczy – większość kleryków jest większymi noobami niż ty więc ich umiejętności leczenia czasami zawiodą. Jeśli padłeś to tylko dlatego, że kleryk zawiódł i nie ma nic wspólnego z twoją samotną wyprawą w dalekie rejony questa podczas, gdy reszta drużyny przystaje przy kapliczkach i rebuffuje się. To pewnie ma coś wspólnego z tym, że kleryk jest ciotą albo pedałem, więc koniecznie uprzedź o tym resztę drużyny spamując „cioto-pedał!!!!11oneleven”, żeby mieli się na baczności. Niestety, niektórzy członkowie drużyny mogą nie zrozumieć przekazu, dlatego musisz pokazać swoje doświadczenie wygłaszając przez mikrofon długą perorę o tym, jak długo grasz i jakim noobem okazał się kleryk. Pomaga także przeklinanie, pisanie wszystkiego z CAPSLOCKIEM i popełnianie wielu błędów. To nie tylko zachęci kleryka do starania się następnym razem, ale też zwiększy szanse na złapanie go do swojego teamu przy kolejnym rajdzie. Pamiętaj, że jeśli to kapłan padnie, doceni okazjonalne wiadomości w stylu „hEaL!!” kiedy właśnie biegnie z kimś do resurrection shrine. Pokazuje kapłanowi, że team za nim tęskni.
Dostawania buffów od kapłana kiedy nie jesteś z nim w teamie Podejdź do healera i krzyknij „BUFF!!!”. Jeśli nikogo innego nie ma w pobliży koniecznie użyj PMa zamiast zwykłego czata. Większość healerów wyłącza zwykły czat. Jeśli potrzebujesz team-buffa upewnij się, że jesteś już w pełnej drużynie, zanim o niego poprosisz. Jeśli potrzebujesz jakiegoś buffa wysokiego poziomu koniecznie poproś o niego niskopoziomowego kapłana, ci wysokopoziomowi są trudni do znalezienia.
Dziękowanie kapłanowi Kiedy healer uratuje twój tyłek po tym, jak ściągniesz na siebie aggro kilkunastu mobków, najlepszym sposobem podziękowania jest powtórzenie tej czynności. To pokazuje, że doceniasz kapłana i mówi mu, że jest tak dobry, że czujesz się w jego towarzystwie bezpiecznie i pozwala ci to być zupełnie beztroskim. Dobry sposobem podziękowania healerowi jest podzielenie się z nim wszystkimi swoimi itemkami +1 do inta. Koniecznie przypominaj mu o tym żeby używał pancerza buffającego zamiast tego z wysokim AC, bo ty swoim damagem zawsze uratujesz mu tyłek.
Słownik kleryka Podczas teamowania z kapłanami możesz czasem zauważyć na czacie dziwne zworty w stylu (WTF?!?). Ten mini-słowniczek pomoże ci je zrozumieć:
ADD: to skrót od „add more monsters” i oznacza, żebyś pobiegł daleko i przyciagnął mobki z innych pomieszczeń. AFK: to skrót od „Attack, Fight, Kill” i to sposób powiedzenia ci żebyś przyciągnął więcej mobków. BRB: skrótowiec, oznacza „Boss Room Battle” i to oznacza, że kapłan każe ci pobiec do ostatniego pomieszczenia questa i rozpocząć walkę z bossem. Czasem spotkasz się ze sformułowaniem „AFK BRB”, które oznacza dokładnie to samo. Brak many!: Jeśli kleryk mówi to po walce oznacza to, że musisz go wspomóc swoją potką +10 do MP i rozpocząć następną walkę. Puller/lurer!: bardzo ważna osoba w drużynie, której głównym zadaniem jest wciąganie drużyny w coraz trudniejsze walki. Co istotne, pullerem nie musi być za każdym razem ta sama osoba, gdyż kapłan lubi zgadywać, kto zaraz straci połowę HP. Rez sick/dead sick/d-sick/death penalty: oznacza, że kapłan ma dość padania i wskrzeszania się, i dlatego należy wejść siódmy raz do pokoju, w którym ostatni raz padł i spuścić mobom manto. Tank: członek drużyny, którego zadaniem jest pullowanie mobów na kleryka WTF?!:oznacza „way to fight” i jest używane do wyrażenia aprobaty dla twoich genialnych posunięć taktycznych. rebuff - oznacza to, że kończą się wszystkim buffy, więc musisz biec jak najdalej, żeby ubić jak najwięcej mobków w te ostatnie 15 sekund
Notka dla kapłanów Twoim zadaniem, jako kleryka jest utrzymanie wszystkich przy życiu, niezależnie od ich AC i współczynnika uników. Niektórzy klerycy uważają, że ich zadaniem jest wspomaganie członków drużyny leczeniam i buffami i że każdy gracz jest odpowiedzialny za siebie, ale to bzdura. Dobry kleryk będzie w stanie każdego wyleczyć, niezależnie od rozwoju wypadków, zaś 95% zgonów w drużynie to wina Twoich zaniedbań. Przykro mi, że wyjawiam tajemnice profesji, ale co tu ukrywać – kapłani to cudotwórcy.
|